En resa med Botaniskas Vänner sommaren 2005

Mälarregionen är  idag ett viktigt tillväxtområde för Sverige. Så var det redan under medeltiden. Den förgrenade sjön underlättade transporter och samfärdsel, inte minst då isarna bar. De många rullstensåsarna var ett bra underlag både för vägar och bebyggelse. Sjön var fiskrik och jorden var bördig.  Inte underligt att det runt Mälaren finns många städer som spelat en viktig roll i Sveriges historia. Dessa är idag attraktiva bosättningsorter med Stockholm som knutpunkt och med moderna, snabba pendeltåg. finns som bekant också många slott och herrgårdar från stormaktstiden. Geologi och jordmån skiftar runt sjön, som också ger ett för breddgraden ovanligt milt klimat. Rika, fuktiga lundar skiftar med ängar och torrbackar. Allt som gjort för en ny resa med en lagom blandning av natur och kultur!

Dag 1:

Allt som allt (inklusive chaufför och reseledare) var vi 39 personer som startade från Exercishuset i Göteborg på söndag morgon (2005-06-12). Till lunchen på Porla gamla brunnsort drack vi förstås av källans vatten.

Ett vackert sommarsverige mötte oss från bussfönstret

Efter en kort rundtur i Arboga fortsatte vi mot vårt nattkvarter i Köping (På 15-1600-talen en viktig exporthamn för stångjärn – den nutida djuphamnen spelar fortfarande en stor roll). Efter middagen gav en av resenärerna en improviserad föreläsning om en av stadens store män; den berömde kemisten Carl Wilhelm Scheele.

Dag 2:

Gustav Vasa anlade en kungsgård invid Kolbäcksån och redan då lades grunden till den hästhantering som var så viktig för stormaktstidens krigsväsen. Numera är Strömsholm en högborg för den civila ridsporten. Vi besökte både slottet och några av stallarna.

Strömsholms slott

På strandängarna invid Mälaren ligger några av de mest berömda hästarna begravda och där kunde vi botanisera.

Botaniklektion vid Mälarens strand

Övernattning i Sigtuna. Staden anlades ungefär samtidigt med att Birka övergavs (omkring år 970). Här etablerade sig Olof Skötkonung som här präglade de första svenska mynten. Man har helt nyligen funnit platsen för detta myntverk.

Dag 3:

Uppsala kan ju nås med båt från Mälaren (via Fyrisån) och Uppsala var ju hemvist för Linné så det kändes naturligt för oss i Botaniskas Vänner att besöka såväl Linnés trädgård samt Linnés bostad som numera är ett museum. Därefter besökte vi några av Enköpings parker – staden har ju blivit känd för att ägna stor omsorg om att pryda sig med växter och har liksom Göteborgs botaniska trädgård fått utmärkelsen ”Sveriges vackraste trädgård”.

Enköping är känt inte bara för sina parker….

På eftermiddagen besöktes det stora naturreservatet Ängsö (mellan Västerås och Enköping). Parken vid slottet Engsö anlades 1720-1750 och man kan fortfarande skönja de idéer som formade en barockpark. Som vid många andra slottsparker har lindalléerna farit illa under det senaste århundradet men på många håll pågår ett förtjänstfullt restaureringsarbete.
Innan vi återvände till hotellet besökte vi Härkeberga samt Litslena kyrkor med berömda väggmålningar av Albertus Pictor resp. Ärentunagruppen.

Dag 4:

Efter guidad visning av Sigtuna lämnade vi staden för besök på Steninge Slott och årets stora internationella konstglasutställning. Efter lunch där tog vi oss ut på Lovön för att promenera i Drottningholms slottspark som ju också håller på att rekonstrueras efter de ursprungliga ritningarna. En intressant guidad visning av Kina Slott avslutade Drottningholmsbesöket varefter vi fortsatte färden via bilfärjan till Slagsta mot vår nya förläggning på Ulfhälls Herrgård alldeles intill Strängnäs.

Dag 5:

Denna dag hade vi beställt solsken och vindstilla eftersom vi skulle resa med inhyrd ”ångbåt” från Ulfhälls egen brygga till Birka, ön där man påträffat lämningarna efter Sveriges kanske första ”stad”. Med den lokala guidens hjälp fick vi en god uppfattning av Birka som också hyser en intressant flora. Båtfärden avslutades klockan fem vid ångbåtsbryggan i Strängnäs. Där vidtog en guidad stadsvandring vid den imponerande domkyrkan och mot de äldsta delarna av staden.

Birka ombordstigning inför hemresan

Dag 6:

Vänföreningen har många medlemmar ute i landet. En av dessa är Melker Lundqvist som visade sin stora och vackra trädgård. Mycket arbete och mycken kunskap!

Melker Lundqvist, Stallarholmen, i berättartagen

Efter besöket på Selaön gick färden till Mariefred förbi gravfälten på rullstensåsen vid Åsa. I Mariefred åt vi lunch på Gripsholms Slottspaviljong och besåg park och trädgård omkring den gamla Vasaborgen som nu bl.a. innehåller statens porträttsamling, vilken presenterades av vår guide. Taxinge-Näsby slott ligger inte långt därifrån och det var inte bara parken och utsikten över Mälaren som lockade utan även eftermiddagskaffet med de många tårtorna och bakverken som slottskaféet blivit känt för.

Taxinge källan besöktes av Katarina Jagellonica varje dag medan hennes man Johan III satt fängslad på Gripsholms slott

På hemvägen stannade vi vid ”Drottningkällan” där det delades ut järnhaltigt källvatten till alla som vågade dricka. Lundmiljö med ormbär, stinksyska, skunkkalla, strutbräken m.m

Dag 7:

Hemfärden går på småvägar utefter Mälaren mot Sundby där vi beser den stora Sigurdsristningen. Därefter gör vi ett uppehåll vid Rademachersmedjorna i centrum av Eskilstuna varefter vi gör en kort rundtur genom Torshälla innan vi tar farväl av sjön Mälaren i Kungsör. Där såg vi också mistlar för sista gången denna resa på nära håll alldeles intill järnvägsstationen. Lunch åt vi på Julita Wärdshus och vi promenerade genom parken med dess pionodlingar, olika rabarbersorter m.m. Vi fick också veta idén bakom s.k. ”genbanker”.

Julita gård blommande rabarber – en del av genbanken

Vi tittade också på hur mer eller mindre rara växter etablerat sig uppe på den 110 m höga – ännu rykande – slagghögen vid Kvarntorp. Utsikten var otrolig och inspirerade till utläggningar om det prekambriska peneplanet.

Kvarntorp vår buss högst upp på slagghögen 110 m ovanför Närkeslätten

Ett stopp med kvällsfika fick vi på Lundsbrunns vackra kurhotell innan vi återvände till utgångspunkten i Göteborg omkring kl. 9 på kvällen.